Zastosowanie
Wentylator przeznaczony do systemów transportu nieagresywnych i niewybuchowych gazów bez zanieczyszczeń. Typowe zastosowania to:
- transport pneumatyczny,
- nadmuch w układach suszenia (np. maszyny graficzne i obróbka tworzyw sztucznych),
- systemy nadmuchu powietrza w układach spalania/obróbki termicznej (np. piece topialne).
Konstrukcja
- wysokociśnieniowy wentylator promieniowy o napędzie bezpośrednim,
- wirnik nitowany z blachy aluminiowej, z łopatkami typu B, wyważany dynamicznie wg ISO 1940-1,
- obudowa odlewana z aluminium,
- podstawa spawana z blachy stalowej,
- wentylator malowany na kolor szary RAL7042 (silnik w kolorze producenta),
- maksymalna temperatura tłoczonego medium 80°C,
- temperatura otoczenia silnika od -20°C do 40°C,
- standardowa figura LG270.
Silnik elektryczny
- asynchroniczny, trójfazowy, 230/400 V, 50 Hz (połączenie w Δ dla 87Hz – technika 87Hz),
- stopień ochrony IP55,
- klasa izolacji F,
- wyposażony w zabezpieczenie termiczne PTC,
- wersja FC wyposażona w niezależny moduł chłodzenia,
- wymagane zastosowanie przemiennika częstotliwości do prawidłowego działania wentylatora w technice 87Hz.
Wykonania specjalne
- dowolna figura LG/RD,
- malowanie na kolor inny niż standardowy,
- wirnik z blachy stalowej ocynkowanej,
- wirnik z blachy stalowej nierdzewnej 1.4301,
- wirnik z blachy stalowej kwasoodpornej 1.4404,
- silnik o innym stopniu ochrony IP,
- silnik wyposażony w czujniki lub dodatkowe chłodzenie.
Przetwornik silnika
Przetwornik zasilający silnik musi charakteryzować się następującym przyporządkowaniem U(f):
gdzie: U - napięcie znamionowe pracy silnika; f - częstotliwość 87Hz
Przy nieprzestrzeganiu zaleceń prąd silnika wzrasta nieproporcjonalnie i silnik napędowy nie osiąga obrotów znamionowych. W żadnym wypadku nie wolno ustawiać wyższej częstotliwości (prędkości obrotowej) na przetworniku, niż częstotliwość 87Hz podana na tabliczce znamionowej, ponieważ może dojść do przeciążenia silnika lub do uszkodzenia wentylatora z powodu zbyt wysokiej prędkości obrotowej. Na przetworniku nie wolno ustawiać tzw. boosta, ponieważ powoduje to zbyt silnie nagrzanie silnika napędowego. W celu ochrony silnika napędowego należy podłączyć czujnik temperatury na odpowiednich wejściach przetwornika.